Tegoroczny Mikołaj – którego dzień w Polsce obchodzony jest 6 grudnia – oprócz prezentów przyniósł nowe obowiązki dla kierowców poruszających się po polskich drogach. Od tego dnia obowiązują bowiem przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.
Pierwszy z obowiązków dotyczy sytuacji, gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce wypadku. Wprowadzona została zasada, że kierowcy poruszający się skrajnym lewym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami – na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym. W skrócie określić można ją zasadą prawej ręki, bowiem na lewo zobowiązani są zjechać kierowcy tylko jednego pasa (położonej najbardziej na lewo – tak jak kciuk), a wszystkie pojazdy znajdujące się na pozostałych pasach (jak pozostałe palce dłoni) zobowiązane są skierować się na prawo. Wprowadzenie jednolitej zasady tworzenia korytarzy życia ma na celu ujednolicenie zachowania kierowców, a tym samym służyć ma przyśpieszeniu przejazdu służb ratunkowych (wszyscy powinni bowiem wiedzieć jak się zachować).
Drugi z obowiązków dotyczy przypadku wystąpienia zwężenia drogi ograniczającego liczbę dostępnych pasów. Przyjęto zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu. Oznacza to, że kierowca poruszający się pasem ruchu, który w dalszym ciągu jest kontynuowany, powinien wpuścić przed siebie pojazd znajdujący się na sąsiednim, kończącym się, pasie ruchu, a jeśli przeszkoda występuje po obu stronach (lub oba sąsiednie pasy ruchu zanikają) kierowca obowiązany jest przepuścić najpierw pojazd z prawego pasa ruchu, a następnie z lewego pasa ruchu (tak jak suwak).
Co istotne obowiązek ten powinien być realizowany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub zwężenia. W skrócie zatem:
pojazd wpuszczany:
– powinien dojechać, aż do końca dostępnego dla niego pasa ruchu;
– nie powinien zmieniać pasa ruchu wcześniej niż przed końcem swojego pasa (nawet jeśli dostrzeże wolne miejsce);
– po zmianie pasa ruchu nie wpuszcza już żadnego innego pojazdu;
zaś pojazd wpuszczający:
– wpuszcza tylko jeden pojazd z kończącego się pasa ruchu;
– manewr wykonuje dopiero przy końcu tego pasa, nie wcześniej;
– zachowuje odpowiedni odstęp od pojazdu poprzedzającego.
Obowiązujące od tego miesiąca rozwiązania podobne są do rozwiązań funkcjonujących w wielu krajach Europu, m. in. w Niemczech i Austrii.
Tegoroczny Mikołaj – którego dzień w Polsce obchodzony jest 6 grudnia – oprócz prezentów przyniósł nowe obowiązki dla kierowców poruszających się po polskich drogach. Od tego dnia obowiązują bowiem przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.
Pierwszy z obowiązków dotyczy sytuacji, gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce wypadku. Wprowadzona została zasada, że kierowcy poruszający się skrajnym lewym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami – na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym. W skrócie określić można ją zasadą prawej ręki, bowiem na lewo zobowiązani są zjechać kierowcy tylko jednego pasa (położonej najbardziej na lewo – tak jak kciuk), a wszystkie pojazdy znajdujące się na pozostałych pasach (jak pozostałe palce dłoni) zobowiązane są skierować się na prawo. Wprowadzenie jednolitej zasady tworzenia korytarzy życia ma na celu ujednolicenie zachowania kierowców, a tym samym służyć ma przyśpieszeniu przejazdu służb ratunkowych (wszyscy powinni bowiem wiedzieć jak się zachować).
Drugi z obowiązków dotyczy przypadku wystąpienia zwężenia drogi ograniczającego liczbę dostępnych pasów. Przyjęto zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu. Oznacza to, że kierowca poruszający się pasem ruchu, który w dalszym ciągu jest kontynuowany, powinien wpuścić przed siebie pojazd znajdujący się na sąsiednim, kończącym się, pasie ruchu, a jeśli przeszkoda występuje po obu stronach (lub oba sąsiednie pasy ruchu zanikają) kierowca obowiązany jest przepuścić najpierw pojazd z prawego pasa ruchu, a następnie z lewego pasa ruchu (tak jak suwak).
Co istotne obowiązek ten powinien być realizowany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub zwężenia. W skrócie zatem:
pojazd wpuszczany:
– powinien dojechać, aż do końca dostępnego dla niego pasa ruchu;
– nie powinien zmieniać pasa ruchu wcześniej niż przed końcem swojego pasa (nawet jeśli dostrzeże wolne miejsce);
– po zmianie pasa ruchu nie wpuszcza już żadnego innego pojazdu;
zaś pojazd wpuszczający:
– wpuszcza tylko jeden pojazd z kończącego się pasa ruchu;
– manewr wykonuje dopiero przy końcu tego pasa, nie wcześniej;
– zachowuje odpowiedni odstęp od pojazdu poprzedzającego.
Obowiązujące od tego miesiąca rozwiązania podobne są do rozwiązań funkcjonujących w wielu krajach Europu, m. in. w Niemczech i Austrii.