• polski
    • angielski
    • ukraiński
    • rosyjski

Zezwolenie na nabycie nieruchomości w Polsce przez cudzoziemca

Zezwolenie wydawane jest przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. We wniosku tym, niezbędne jest przedstawienie okoliczności potwierdzających więzi z Polską, to jest:

  • polskiego pochodzenia;
  • narodowości polskiej;
  • posiadanie zezwolenia na pobyt stały, rezydenta długoterminowego, zezwolenia na pobyt czasowy (za wyjątkiem zezwolenia na pobyt czasowy dla ofiar handlu ludźmi oraz zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na okoliczności wymagające krótkotrwałego pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdy cudzoziemiec ten jest obowiązany do osobistego stawiennictwa przed polskim organem władzy publicznej);
  • związek małżeński z obywatelem polskim;
  • prowadzenie w Polsce działalności gospodarczej lub rolniczej, zgodnie z przepisami prawa polskiego, jak również bycie członkiem organu zarządzającego przedsiębiorcy, który jest osobą prawną lub spółką handlową nie posiadającą osobowości prawnej mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest kontrolowana przez cudzoziemców.

Powierzchnia nabywanych nieruchomości w celu zaspokojenia potrzeb życiowych nie może przekroczyć 0,5 ha.

Można się starać również o tzw. Promesę. To jest rodzaj przyrzeczenia, że zezwolenie na nabycie nieruchomości zostanie wydane. By je uzyskać, należy złożyć wniosek (oraz dokumenty na dowód posiadania prawa do nabycia nieruchomości –te same dokumenty co do wniosku). Należy go złożyć przed nabyciem nieruchomości, opłata skarbowa za wydanie promesy, wynosi 98 złoty i należy ją dołączyć do wniosku. Ważne! Promesa ważna jest rok oraz określa warunki jakie należy spełnić,  by uzyskać zezwolenie ministra.

Wniosek powinien zawierać oznaczenie wnioskodawcy i statusu prawnego, to jest dane takie jak:

  • imię i nazwisko;
  • obywatelstwo oraz adres zamieszkania;
  • oznaczenie nabywanej nieruchomości – to jest czy to nieruchomość gruntowa, budynkowa dla której prowadzona jest odrębna księga wieczysta, czy lokal stanowiący odrębny przedmiot własności;
  • wskazanie czynności prawnej w wyniku której dojdzie do nabycia wskazanej nieruchomości;
  • cel jej nabycia;
  • okoliczności potwierdzające więzi cudzoziemca z Rzeczypospolitą Polską.

Wymagane jest przedstawienie dokumentów potwierdzających wyżej wskazane okoliczności. Dokumenty dotyczące tej nieruchomości, powinny być wydane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o zezwolenie na nabycie nieruchomości. Należy dokumenty te przedłożyć w formie kopii (potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez notariusza, lub występującego w sprawie jako pełnomocnik adwokata lub radcę prawnego). Natomiast jeżeli cudzoziemiec przedłożył dokumenty w języku obcym, powinny zostać przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego.

Kolejnym etapem, jest sprawdzenie wniosku pod względem formalnym przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i wystąpienie przez niego o opinię do Ministra Obrony Narodowej (który ma 14 dni na złożenie sprzeciwu, jednak ten termin może być przedłużony do 2 miesięcy). Może również zwrócić się o opinię do innych instytucji. W razie braków we wniosku, cudzoziemiec zostanie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni, od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

Po spełnieniu wymagań, wydane zostaje zezwolenie na nabycie nieruchomości w formie decyzji administracyjnej.  W zezwoleniu tym mogą być określone specjalne warunki, po spełnieniu których można nabyć nieruchomość. Jest ono ważne dwa lata. W przypadku nie uzyskania zezwolenia, można wnioskować o zwrot opłaty. Opłata za wniosek o wydanie zezwolenia na nabycie nieruchomości wynosi 1570 złotych. Warto zaznaczyć, iż sprawa powinna być rozpoznana  najszybciej jak będzie to możliwe, w ciągu jednego miesiąca, a w przypadkach bardziej skomplikowanych do dwóch miesięcy. Gdyby jednak termin ten nie mógłby być zachowany, wyznaczony będzie nowy termin. Od decyzji negatywnej będzie można się odwołać poprzez złożenie wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy lub złożenie bezpośrednio do sądu skargi.

Niestety, by sprawa mogła być załatwiona w sposób szybki, cały wniosek powinien być kompletny, bardzo szczegółowo opisany, jak również wszelkie dokumenty/dowody powinny być równie szczegółowo opisane. Należy także pamiętać, że nie tylko dokumentacja dotycząca wskazanych okoliczności powinna być kompletna, ale i dokumentacja dotycząca tej konkretnej nieruchomości. Pamiętajmy że zezwolenie to, wydawane jest dla konkretnej osoby i co do konkretnej nieruchomości.

Warto wskazać, iż ważne jest uzyskanie deklaracji zbycia nieruchomości przez jej właściciela (można również spisać umowę przedwstępną zbycia nieruchomości).

W razie dodatkowych pytań, zachęcamy do kontaktu mailowego: migrant@panstwoprawa.org