• polski
    • angielski

Bolt i Uber – nowe zasady funkcjonowania

Wraz z nadejściem nowego roku w życie wchodzą nowe zasady regulujące usługi przewozowe świadczone przez przedsiębiorstwa takie jak Uber czy Bolt. Wszystko za sprawą zmian w ustawie o transporcie drogowym, wprowadzonych na mocy ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 16 maja 2019 roku (Dz.U. z 2019 r. poz. 1180).
Zmiany obejmują zarówno wymogi dotyczące wymienionych przedsiębiorstw, jak również obowiązki osób bezpośrednio realizujących usługi przewozowe.

Ustawa zmieniająca wprowadza pojęcie pośrednictwa przy przewozie osób, jakim to określeniem zdefiniowano działalność gospodarczą polegającą na przekazywaniu przez przedsiębiorcę innemu przedsiębiorcy zleceń przewozu osób realizowanych m.in. samochodem osobowym oraz zawieraniu umów przewozu w imieniu klienta i pobierania opłaty za przewóz. Definicja ta odpowiada charakterowi działań realizowanych przez Uber czy Bolt, co oznacza, że przedsiębiorstwa te będą musiały dostosować się do obowiązków nałożonych na nich ustawą. Głównym z nich jest konieczność uzyskania licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób oraz wymóg zlecania przewozu wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym licencje na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym. Tym samym dotychczasowi, a także przyszli kierowcy Ubera lub Bolta, w celu realizacji usług transportowych zobowiązani są do uzyskania licencji, podobnej do tej jaką dotychczas posiadali jedynie kierowcy taxi.
Takie zaostrzenie rygoru posiadania licencji pociągnęło za sobą jednoczesne złagodzenia wymogów do jej zdobycia – m.in. zniesienie obostrzeń dotyczących sytuacji finansowej podmiotu ubiegającego się o licencję. Ponadto kierowca nie będzie zobowiązany do zdawania egzaminu z topografii miasta, czy ze znajomości przepisów prawa miejscowego. Niemniej jednak najbardziej istotny wydaje się fakt, iż o licencję będzie mógł wnioskować jedynie przedsiębiorca – co będzie wiązało się z koniecznością założenia własnej działalności gospodarczej celem jej uzyskania.

Ustawa reguluje także – dotychczas przemilczaną – kwestię rozliczania opłat za przewóz osób samochodem osobowym lub taksówką za pośrednictwem aplikacji mobilnej, określając jednocześnie jej minimalne wymogi. Aplikacja ta z założenia zastąpić ma wymóg wyposażenia pojazdu w taksometr.

Wprowadzone zmiany niewątpliwie zrewolucjonizują rynek usług przewozu osób. Podmioty wykonujące pośrednictwo przy przewozie osób mają trzy miesiące na dostosowanie się do nałożonych na nie obowiązków.